Selma. Galben. Nemesis

IMG_4717

Am citit luna asta, Nemesis al lui Philip Roth.

De ce?

Pentru că îmi place s-o citesc pe Selma Iusuf. Da. Argumentul este năucitor. Să-l deznăucim. Selma semnează o rubrică în Dilema Veche. Primul articol pe care l-am citit acum câțiva ani, a devenit istoric și s-a transformat în mit, a fost Ramon. Nu știu de ce, dar îl pronunț cu accent pe. Rrrrramon! Citiți Ramon și veți deveni ”selmieni” ca mine. Ce legătură este între Ramon, un domn brunet cu lanț de aur, și americanul Philip Roth? Selma. Bingo! Selma e fan Roth. Vezi Facebook, dacă ești stalker ca mine. S-a întâmplat să fie iunie, să fie cald și să-mi doresc o carte bună. Ce să fie? vorba lui Alice în Țara Minunilor. Am ales Nemesis pentru că …galben. Serios. Sunt un om cu principii total superficiale. Galben, vară. Așa era coperta.

Cum a fost?

Cum să fie… Pe cât e coperta de galbenă, pe atât de negru e subiectul. Spoiler alert: poliomielită. Epidemie de poliomielită. Personajul principal: profesor de sport. Ironic, nu? Ca să nu mai dau din casă, mai spun doar că e o poveste de transfigurare. Despre speranță, aspirații, vinovăție, vise frânte și neputință.

Fragment care mi-a dat fiori. M-am dus și l-am citit altcuiva cu voce tare

Și dintr-oadată auzi un țipăt puternic. Era țipătul unei femei ce locuia cu familia Michaels și care era îngrozită că și copilul ei va face poliomielită și va muri. Numai că el nu auzi pur și simplu țipătul. El era țipătul.

De ce?? 

Pentru că Munch!


Edvard_Munch_The_Scream_Detail

E o carte bună?

Pentru mine a fost o carte…tristă cu copertă galbenă. Am apreciat tonul discret al poveștii, cumințenia și firea liniștită a personajului, dar m-a scandalizat atitudinea din final. Veți înțelege când veți fi terminat de citit.

Mistere restante

Titlul cărții nu apare deloc în text. Ce-i drept, cartea are liniile unei tragedii, astfel încât s-ar justifica trimiterea la mitologia greacă, Nemesis fiind zeița răzbunării care restrabilește echilibrul și raportul moral.

Lasă un răspuns

