Iarna vrajbei noastre – Deschizi coperta și intri

tumblr_m5kzstdSXm1qe3x00o1_500

Pe 27 februarie se împlinesc 113 ani de la nașterea scriitorului american John Steinbeck. Toate știrile/textele care anunță un raport de ani au ceva pretențios, istoric și perimat. Astfel încât vreau să pun o bombă acestei introduceri.

Sunt unele lucruri care nu se demodează: o rochie neagră, un ruj roșu, un vin bun și un Steinbeck. Ceea ce urmează nu este o recenzie. Nu am răbdare să fiu academică și simt că e mai de bună credință să mă exprim…intuitiv.

Acum câțiva ani am citit Fructele Mâniei. Am iubit finalul care m-a copleșit. Vineri am terminat Iarna vrajbei noastre. Am iubit cartea, m-a terorizat finalul. Oricum ar fi, știu că fără acest final, cartea nu ar fi fost completă.

Nu ai cum să citești această carte. Steinbeck a reușit să inverseze ceva esențial: cititorul nu citește cartea, personajele sunt cele care îți citesc în suflet. Deschizi coperta și intri în casa personajului principal: te trezești cu Ethan, participi la discuțiile și tachinările adresate soției lui, Mary, te distrezi când ajunge la băcănie și stă de taină cu borcane de murături. Înghiți, cu fiecare discuție, același gramaj de frustrare pe care Ethan îl înghite în calitate de urmaș ratat al unui neam mare.

Ethan nu mai e Ethan. Ethan ești tu. Cred că aceasta este marea performanță a cărții: simți că împarți perna cu personajul.

Eu cred că Steinbeck depășește tematica valorilor și a moralității și ajunge pe o treaptă superioară: umanitatea în toată splendoarea frământată de trecut, frâmântată de dorința unei familii fericite, frământată de dezgustul în fața unor naturi meschine și lacome. Am oftat la toate semnele de întrebare pe care Ethan și le-a pus. Semne care marchează cred pe mulți dintre noi: muncă, succes, integrare socială, ascensiune firească.

Nu știu dacă mi-am spus toate impresiile. Mi-a rămas ceva nostalgic într-un colț de ochi.

Pentru tine ce a însemnat?

Un gând despre “Iarna vrajbei noastre – Deschizi coperta și intri

Lasă un răspuns

